sobota 29. marca 2014

Slané osie hniezda s cesnakom medvedím



     Neviem, prečo mi nenapadlo niekedy skôr upiecť takéto osie hniezda naslano s medvedím cesnakom? Veď sa to samo núka. Hlavne keď mi manžel doniesol obrovskú kyticu tejto úžasnej bylinky. Dala som ho do chladničky (ten cesnak, nie manžela :-) s tým, že si dáke to využitie naň vymyslím. 
Dnes som po dlhšej dobe varila kapustnicu a tieto slané buchty mi napadli ako vhodný druhý chod, ako niečo ľahšie, čo sa potom hodí aj na večeru či raňajky. Asi to tak aj bude, lebo všetci sme štopali kapustnicu a po nej už nik nevládal.
     Zvonka sú príjemne chrumkavé a vo vnútri mäkkučké,  a majú  jemnú cesnakovú vôňu. Neskôr ich chrumkavosť obnovím zohriatím v rúre.

Čo na to: 

400 g polohrubej múky
250 ml mlieka
1/2 kocky droždia
1 čL kryštál.cukru
1 PL kryštál cukru
1 a 1/2 čL soli
70 ml oleja

plnka:
2žĺtky
150 g masla (al. helia, hera)
1,5 čL soli
1,5 čL vegety
1/2 čL mletého čierneho korenia (ja som zabudla dať)
prelisovaný cesnak - strúčikov koľko len chcete... 5,6,7..
150 g postrúhaný tvrdý syr - údený či neúdený, hodí sa aj zmes
medvedí cesnak - poriadna kytica

na potretie:
trocha oleja,
1 bielok rozšľahaný s 1 PL mlieka

Ako na to:

Z mlieka, 1 čL cukru a kvasníc zarobíme kvások, ktorý po vybehnutí vlejeme do misy s preosiatou a nahriatou osolenou múkou. Pridáme zvyšný cukor, necháme minútku postáť a múku riadne premiešame s kváskom. Potom prilejeme olej a vypracujeme cesto. Ja som opäť dnes miesila ručne, aj keď DP je už doma z opravovne. Akosi som si zvykla a je fakt, že ručné miesienie cesta môže mať celkom terapeutický účinok. Vyplavíte si nadbytočný adrenalín, relaxujete a meditujete .-) Pod rukami cítite zmeny, ktoré sa dejú s cestom. Je to úplne zaujímavé i zvláštne. Cestíčko je skvelé, nelepí, pruží.
Cesto zakryjeme a dáme kysnúť na teplé miesto. Kým cesto kysne, pripravíme si plnku.

Plnka:
Maslo pokrájané na kocky, žĺtky a koreniny spolu s pretlačeným cesnakom dáme do mixéra a mixneme na hladkú zmes.
Kto chce, môže pridať aj tavené syry alebo bryndzu, či fetu. Ja občas robievam s nivou. Keď túto nátierku potom natrieme na cesto, do nádoby mixéra napechujeme listy cesnaku medvedieho pokrájané nahrubo a zmixneme ich nadrobno. (Nemusíme tak krájať nadrobno kopu listov ).

Po hodine je obláčikové cesto pripravené k použitiu.

Cesto vyklopíme na pomúčenú dosku, posypeme i zvrchu a rozvaľkáme natenko do obdĺžnika.
Celé cesto potrieme plnkou a posypeme nasekaným cesnakom medvedím. Zrolujeme a celý závin, potrieme ho olejom a rozkrájame pomocou nite na 1,5 - 2 cm hrubé kolieska. Keď som krájala nožom, vznikali mi elipsy a to sa mi nepáčilo. Niťou to ide oveľa lepšie a rez nie je zdeformovaný. Pritom sa plnka nevytláča ako pri krájaní nožom. No :-)) diera do sveta, však? :-)) 
Kolieska kladieme na plech s PNP nie celkom blízko seba, aby sa pri dokysávaní nezlepili. Necháme ich na plechu pár minút postáť (10 - 15 min), potom ich natrieme zmesou bielka a mlieka a šup s nimi do trúby vyhriatej na 180°C. Pri zapnutom ventilátore sa upeikli za 15 minút.
Po vybratí z rúry ich poprskáme vodou ...kto nemá na to príslušné pakšamétle na sprejovanie, postačí, ak si namočíte ruky a prsknete z nich na plech.

2 komentáre:

Anonymný povedal(a)...

Vyborne,prave si pochutnavame. Vdaka za inspiraciu.

Anonymný povedal(a)...

Robili sme, su vyborne. Dakujem za inspiraciu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...