utorok 6. februára 2018

Pšenično - špaldový kváskovec

     Kváskový chlieb je u nás milovaný aj zatracovaný. Môjmu mužovi vraj najviac chutia chleby s droždím kúpené v obchode. Nevie síce popísť, akú má chuť, lebo to nejde, keď nemá žiadnu, ale má rád, keď je chlieb veľmi nafúknutý a mäkký. Keď som mu vysvetľovala, že to je blbosť, tak mi na to povedal, že mám teda upiecť kváskový taký nafúknutý a mäkký. Kváskový je síce vo vnútri mäkký ako mach, ale zvonka má chrumkavé kôrky. Väčšina ľudí, vrátane mňa i mojich detí, chrumkavé kôrky miluje. Ale muž nie. On uprednostňuje mľandravé "mjakoty" ! Taký mäkký býva chlieb, ktorý je nedopečený, takže celé to je akési "nahlavu". To je finta, ktorú používajú priemyselní pekári, aby sa ľuďom chlieb zdal čerstvejší. Potom rýchlo splesnivie, bývajú zažívacie problémy, čomu sa nedivím. Už som všeličo teda skúšala, najviac sa mi pozdáva držať upečený chlieb pokrájaný na krajce v mrazničke, aby potom bol ako čerstvý. Ale ani to mu nie je dobré. Lebo ho rozmrazuje v MW pridlho, kôrky stvrdnú a bléééé, nechce. Keď ho rozmrazuje len krátko, nerozmrazí sa úplne a pretože nemá minimum trpezlivosti, vrazí krajec do hriankovača, kde zase zle nastaví čas a hrianku spáli. Proste cholerik a bláznivosti s tým súvisiace. Raňajky chystá aj pol hodiy, ale aby najprv vybral chlieb, to mu nenapadne nikdy. Voľne rozmrazený, alebo správne mikrovlnkovo rozmrazený je úplne ok a ak sa aj trolinka prihreje v rúre, je super, celkom ako čerstvý. Ale to je vraj cavikov okolo kúska chleba. Ani kupovaný chlieb mu už druhý deň príliš nechutí. Najlepšie by bolo, aby mu niekto piekol čerstvý chlieb každý deň!!! 
Skúšam stále, stále robím dáke malé zmeny. Zistila som, že ten typický kváskový českový chlieb mu nechutí vyslovene kvôli chuti ražnej múky. Je úplne vysadený na biele kvasnicové maďarské chleby, lebo mu to pripomína chlieb, ktorý v jeho detstve piekla babka. No a to boli chleby pšeničné. Tak som skúsila teraz chlieb s veľkou prevahou pšenice. Lebo aj špalda je druh nešľachtenej pšenice... 


Čo na to:

230 g rozkvasu ( 30 g ražný kvások, 100 g prefiltrovaná voda, 30 g ražná múka chlebová, 30 g celozrnná pšeničná múka, 20 g špaldová chlebová múka, 20 g pšeničná T650 múka) - Nechať vykvasiť a použiť, ak pri plávacom teste kvások pláva pri hladine.
ďalej:
210 g filtrovaná voda (alebo prevarená a vychladnutá)
2 PL   práškovej syrovátky (kopcovité)
1 KL  sladenka
1 KL  cukor kryštál
130 g MD (mother dough)
  60 g TZ  (tang zhong)
160 g múka špaldová chlebová
  50 g múka pšeničná celozrnná
150 g múka pšeničná chlebová
100 g múka pšeničná hladká
štipka rozdrvenej tabletky vit. C (celaskon)
2 KL  soľ
3 PL   rasca + ľub. semienka (tekvicové, slnečnica)
1 KL  masť
olej (vymastenie plochy pri stáčaní, misy)

Ako na to:

Pripravíme rozkvas zmiešaním ingrediencií a necháme ho vykvasiť. Zároveň si pripravíme TZ (100 g voda + 20 g chlebová pšen. múka) tak, že pri nízkej teplote zmes varíme do zhustnutia. 
Do misy dáme odváženú vodu, pridáme odvážený TZ a všetok rozkvas. Dobre rozmiešame, pridáme sladenku s cukrom, práškovú syrovátku a aj to rozmiešame. 
Odvážime a preosejeme múky (zloženie múk môžeme mierne meniť, ale ak dáme viac celozrnnej, bude treba viac tekutiny). Múku vsypeme do misy k tekutej zmesi a necháme zmiesiť robotom alebo v DP len toľko, aby múky nasiakli tekutinu. Hneď potom miesenie vypneme a necháme v kľude, aby sa mohla uskutočnič autolýza (30 - 45 minút). Potom už pridáme do cesta soľ, semienka a masť. Necháme miesiť cca 10 minút, v pekárni možno 15 minút a potom už vypneme miesenie. Necháme stáť asi 30 minút a cesto z misy prehrabneme do vyolejovaného uzatvárateľného plastového boxu. Cesto poprekladáme párkrát a box uzavrieme vrchnákom. Necháme v kľude pri izbovej teplote 20 minút a znova preložíme. Potom ešte 2 x po 20 min. a box s cestom dáme do police v chladničke, kde je teplota pod 6°C. Necháme kysnúť, až kým cesto získa 2 násobný objem alebo je viditeľne dobre nakysnuté. Prstový test pri chladnom kysnutí nefunguje.




Cesto vyklopíme na plochu stola, ktorú sme vopred jemne pomastili olejom.


Pár minút ho necháme ležať, aby sa trocha spamätalo. Potom ho za rohy na každej strane jemne povyťahujeme do trocha väčšieho rozmeru. No a potom ho poskladáme a stáčame. Pomáhame si pekárskou kartou alebo širokou kovovou stierkou. Snažíme sa stáčať krátko, pokiaľ je možné. Ja som sa v tejto fáze vždy s cestom hrajkala, lebo ma to bavilo a občas sa mi potom cesto začalo blbnúť... No, správnejšie by bolo priznať si, že som blbla ja a chúďa cesto začalo praskať, to povrchové napätie cesta povolilo a robili sa v ňom otvory, cesto mi začalo "tiecť". Tak takú hlúposť si radšej odpustíme. Hotový stočený bochník posypeme cez sitko škrobom alebo bezlepkovou múkou (pohánkovou, kukuričnou, ryžovou) a vložíme do ošatky, (je dobré ju vyložiť textíliou ) tiež posypanej múkou. Bochník v ošatke prípadne trocha upravíme, ak je potrebné a posypeme ho aj zvrchu. Celé to zabalíme do igelitu a uložíme znova do chladničky alebo necháme fermentovať v miestnosti. Pri chladničkovom kysnutí sa riadime tým, ako býva bochník v rovnakej ošatke nakysnutý pri bežnom izbovom kysnutí. Je dobré bochník v ošatke vyfotiť pred kysnutím a po ňom, môžeme porovnávať. (Pravdaže musí ísť o ten istý druh chleba a to isté množstvo surovín a bochník vykysnutý v miestnosti ). 
Bochník vyklopíme na podložku s PNP, ometieme z neho nadbytočné vrstvy múky alebo škrobu, narežeme podľa úvahy, postriekame vodou a vložíme na kameň alebo na plech do rúry vyhriatej na 250°C. Do spodného plechu pripraveného a tiež vyhriateho v rúre, šplechneme hrnček horúcej vody kvôli zapareniu. Dvierka rýchlo zatvoríme a necháme piecť bez otvárania dvierok aspoň 10 minút. Potom teplotu znížime na 220°C a postriekame  vnútrajšok rúry a peceň. Po 5 minútach znížime teplotu na 190°C a vyberieme zaparovací plech s vodou. Pečieme ešte 30 - 35 minút. Chlieb môžeme prikryť zvrchu buď alobalom alebo PNP ak by hrozilo prílišné pripekanie. 
Mne sa veľmi páčia tie české chleby, vypečené dotmava, gaštanova, ktorých kôrka fantasticky karamelovo chutí. Ale žiaľ, je to veľmi nezdravé, lebo v kôrke sú akrylamidy vznikajúce pri intenzívnom pečení za vyšších teplôt. Tak ja len takto .. do tmavozlatej farby... povedala by som, že aj to je už dosť 😏😋


Peceň hneď po vybratí postriekame vodou zo všetkých strán a necháme ho vychladnúť na mriežke. Krájame po vychladnutí.


2 komentáre:

Eva Boťanská povedal(a)...

Chcela by som byť aspoň sčasti takou majsterkou v pečení kváskových chlebíkov a pečiva ako ty...nádherné chlebíky sa ti vždy podaria, len keby sa dalo ochutnať :) Pekný deň

nigina povedal(a)...

Ahoj Evka, ďakujem, ale ja nie som majsterka kváskových chlebíkov. Veľakrát som už upiekla nepodarky, ktoré by sa kľudne stratili v stavebninách :-) a potom hromženie doma, že s tým mám už prestať blbnúť... No na druhej strane, keď sa podarí, to je radosť a inšpirácia na ďalšie. Kváskový chlieb je neporovnateľný s tým z obchodu. Aj tzv. kváskové kúpené v obchode sú niečo celkom iné ako domáci kváskovec. Treba to skúsiť. :-) Pekný víkend ti želám

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...